Safari - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Annieke Raa - WaarBenJij.nu Safari - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Annieke Raa - WaarBenJij.nu

Safari

Door: Daan & Annieke

Blijf op de hoogte en volg Annieke

31 Juli 2014 | Zambia, Lusaka

Hoi!

Alweer de laatste weblog vanuit Afrika.

Vrijdag zijn we naar Lusaka gegaan en hebben we de stad bekeken. Er was werkelijk niks te zien op één moment na ter viering van de onafhankelijkheid van Zambia. De volgende dag zijn we met de bus naar het oosten gegaan (naar Chipata). Een touringcar die om 6.30 zou vertrekken maar uiteraard niet op dat tijdstip weg ging ;) Welcome in Africa :) De weg was werkelijk verschrikkelijk, veel wegwerkzaamheden, gaten in de weg en onverharde wegen. Zambianen scheuren als gekken: inhalen in een onoverzichtelijke bocht met 100 km/h is toch normaal? Gelukkig zijn we veilig aangekomen.

Zondag hebben we onze eerste safari gemaakt door South Luangwa National Park, één van de meest bekende en beste parken van Afrika. Samen met 2 Amerikanen hebben we alle safari's gedaan, zowel lopend als met de auto, erg tof! We sliepen in grote tenten en s nachts gebeurde ook daar een hoop. 's Avonds moest je met een grote boog om je heen schijnen om de dieren te waarschuwen dat je kwam (en dus niet voor je voeten schijnen om te kijken waar je loopt.)
'S ochtends en aan het einde van de middag is de meeste wildlife actief en vaak waren wij op deze tijden in het park. We hebben echt super toffe dingen gezien en hebben veel uitleg gekregen. Over elk dier, elke vogel en elke plant valt wel iets te vertellen ;).

We hebben veel olifanten gezien. Olifanten kunnen wel tot 10 km met elkaar communiceren via trillingen in de grond. De olifanten zijn het grootste probleem voor de dorpen, we hebben de meest bizarre verhalen gehoord over wat er 's nachts allemaal gebeurd. En wisten jullie dat giraffen hun kont verstoppen in de bosjes als ze zich willen verschuilen? Ondanks dat hun hoofd erboven uit steekt denken ze dat niemand ze kan zien ;) Leeuwen leven in dit park in groepen van ongeveer 20 bij elkaar. Tsjah en zo is er over elk dier wel iets te vertellen. Wat hebben we allemaal gezien? Giraffen, olifanten, nijlpaarden, zebra's, luipaarden, impala's, puku, waterbok, everzwijnen, leeuwen, hyena's visadelaar, 100 andere vogels waarvan de naam alweer vergeten zijn, .... Het is net de Lion King, maar dan in het echt ;)

Één van de nachtsafari's was erg bijzonder: eerst zagen we luipaarden en daarna zagen we drie leeuwen en een klein leeuwtje jagen op een impala. Bijzonder om hun strategie te zien, hoe ze zich spreiden en eentje van voren de impala wegjaagt, richting de anderen. En bijzonder omdat Lindy precies op dat ene moment belde toen ik stil moest zijn ;).

Woensdag avond zijn we teruggevlogen naar Lusaka, alles liever dan nog een keer (minimaal) 9 uur over die verschrikkelijke weg. We hebben het laatste nachtje in een heerlijk relaxt luxe hotel gezeten en gaan nu zo naar het vliegveld.

Helaas zit onze zomervakantie er weer op. Fotoalbum volgt over een aantal weken (help! Bijna 2000 foto's om uit te zoeken :().

Liefs,
Daan & Annieke

• 31 Juli 2014 - 20:36

Natascha:

Wat leuk om zo vlak voor jullie vertrek nog iets over jullie reis te kunnen lezen. Super leuk al die beesten!! Die safari moet heel bijzonder en indrukwekkend zijn geweest :-) En ik verheug me op jullie verhalen en nog veel meer foto's!! Enne succes met de uitzoekerij! ;-)
    Goede reis vannacht!