Merida adventure - Reisverslag uit Mérida, Venezuela van Annieke Raa - WaarBenJij.nu Merida adventure - Reisverslag uit Mérida, Venezuela van Annieke Raa - WaarBenJij.nu

Merida adventure

Blijf op de hoogte en volg Annieke

04 Augustus 2012 | Venezuela, Mérida

Hola!

¿Qué tal? ¿De dónde eres? (jaja... ons spaans verbeterd met de dag ;-))

Heel erg bedankt voor jullie reacties op de weblog, erg leuk om te lezen! Meer foto´s is lastig omdat we veel foto´s maken met Daan zijn camera en hij zo´n speciaal type bestand heeft dat we ze hier niet kunnen openen. Maar ik zal zo eens kijken wat er op mijn camera staat en dat uploaden :-)

Wij hebben een week vol actie gehad, erg leuke dingen. Stuk voor stuk super gaaf!

Maandag was een bijzondere dag... bijna verongelukt, bijna verdronken, bijna met een gebroken been weer terug, maar toch hebben we het overleefd :-) We gingen met een auto richting een kloof tussen twee bergen waar we gingen canyoningen. De chauffeur lette even niet goed op, auto die er voor langs ging. Maar gelukkig kwamen we eraf met een noodstop en een slippende achterkant van de auto.
Canyoning begon echt super gaaf! Door een riviertje lopen - glijden - zwemmen - springen. We moesten langs drie watervallen, 7, 18 en 35 meter. De eerste twee waren echt een drama! We hadden bij de eerste niet begrepen van de spaanse gids dat we onder de waterval door moesten, dus wij waren beiden aan het vechten om boven water te blijven tijdens het abseilen. Terwijl we er dus onderdoor moesten... zucht! Bij de tweede moesten we abseilend op je rug naar beneden, pff! Moeilijk!! Ook weinig lucht en heeeel veeel water. De derde was gelukkig erg tof, langs een waterval 35 meter abseilen, wow!! En verder was het gewoon super mooi om door het water door de jungle te lopen.

Dinsdag en woensdag zijn we naar het grote meer in venezuela gegaan, ´lago de Maracaibo´. Eerst een paar uur een autoreis door de Andes, toen op een boot wildlife gespot. Veel apen en heel veel mooie grote vogels gezien (nu niet vragen wat voor foto´s, want ik heb echt werkelijk geen idee! :-P). Op het meer stond een huisje op palen waar wij sliepen in hangmatten (deze keer erg goed geslapen, we leren het nog wel). ´s nachts zijn we opgestaan om naar alle lichtflitsen te kijken. Het schijnt hier elke avond te onweren, maar dan zonder de donder. Heeft te maken met de gebergten aan beide kanten en de gassen uit het moeras dat daar ligt. Erg bijzonder om zoveel lichtflitsen bij elkaar te zien!

Donderdag en vrijdag hebben we een trekking gedaan naar ´Pico Pan de Azúcar (vertaling: suikerbrood, zo ziet de top eruit: vorm van een brood, zand met steentjes), 4680 meter. De eerste dag echt super mooi gelopen door het Andes gebergte! Veel mooie valleien, veel verschillende planten, mooie watervallen. ´s Nachts hebben we gekampeerd op ongeveer 4200 meter (jaja we hadden alles bij ons op de rug, matjes, slaapzakken, tent, etc.). ´s Ochtends zijn we om 5.00 uur gaan lopen richting de top, in het begin met zaklamp. Hier was het nog een soort van een weggetje en ging het nog redelijk. Later werd het echt super zwaar! Recht een berg op, en dat op die hoogte... na elke 5 stappen waren we buitenadem wegens zuurstofgebrek (door de hoogte). Helaas was het precies die dag echt heel erg bewolkt, regenachtig en koud! We hebben erg moeten doorzetten, maar bij ongeveer 4650 meter hielden we er echt mee op. Handschoenen / muts / regenbroek hadden ze vergeten mee te geven voor ons, we liepen inmiddels in een sneeuwbui, onze vingers hadden geen gevoel meer en we moesten met handen en voeten tegen rotsen omhoog klimmen. Wat ons betreft levensgevaarlijk (en zeker geen beginnersroute zoals ze zeiden!). Bovendien zou het uitzicht toch niet beter worden want we zagen ongeveer 20 meter ;-). Wij zijn blij met wat we bereikt hebben :-)
Om ongeveer 10 uur waren we weer terug in het kamp, daar kregen we snel warme thee (zelf gemaakt van alle plantjes), na een uurtje relaxen begonnen we aan de terugweg. Het wederom een mooie wandeltocht!

Gisteravond waren we weer in Merida en hebben we in ons eigen hangmatje voor onze kamer in het hostel gerelaxt en zijn we vroeg gaan slapen want:..... Om 5.15 stonden we weer op het busstation om kaartjes te kopen. We hebben tot 7.15 gewacht tot het kantoortje open ging en toen vervolgens nog tot 9.30 tot we buskaartjes hadden voor de nachtbus vanavond! PFFFF.... kan iemand ook hierheen komen om uit te leggen hoe buskaartjes van te voren verkopen gaat?!?! Het was echt ongelooflijk druk op het busstation, schijnt dat alle Venezuelanen tegenwoordig zo vroeg in de rij staan als ze met de bus moeten.

Maar goed, wij hebben buskaartjes naar Maracaibo (in het noorden) voor vanavond / vannacht. Morgenvroeg willen we direct door naar Santa Marta in Colombia. We zijn benieuwd hoe de grensovergang gaat daar. Daan gaat daar beginnen met z´n duikcursus, en ik ga lekker genieten met m´n boekje op het strand (en ook een keertje mee duieken...) Vanaf daar komt er vast wel weer een nieuwe weblog met nieuwe avonturen.... ;-)

Trouwens... mocht je nog moeten tanken, het kan bijna uit om hierheen te komen.... 1 liter bezine kost 0,005 euro (een halve euro cent!!). Echt ongelooflijk laag, zelfs water is duurder. Wij moeten er elke keer weer om lachen (behalve op de momenten dat we in de file staan in alle steden, werkelijk iedereen heeft een auto!).

Ik hoop dat het niet een te lang verhaal is geworden! (we beleven gewoon te veel om het kort op te schrijven....).

Liefs van ons allebei!
Annieke

• 04 Augustus 2012 - 20:35

Aartje:

Klinkt spannend, jullie beleven wel wat avonturen zeg!! xx

• 04 Augustus 2012 - 23:08

Karin:

Wederom een hoop belevenissen! Ik wordt er bijna moe van als ik het lees, maar wel super gaaf hoor!! Wel ook een beetje uitrusten he ;)

Liefs Karin

• 04 Augustus 2012 - 23:14

Lieke:

Gaaaaaaaaf! Ik vind het als luilak nu al vermoeiend en eng als ik het lees, maar weet dat jullie daar volop van genieten ;) Veel plezier met het chillen en duiken, goed om ff uit te rusten voor jullie weer verder gaan! Xx

• 04 Augustus 2012 - 23:32

Tantelie:

OMG! Als ik je beschrijving zo lees zou het een horrorreis voor mij zijn. Ik begon t pas weer leuk te vinden bij de woorden strand en boek:). Maar natuurlijk ben ik blij dat jullie zo genieten- benieuwd naar Daan's foto's!

• 05 Augustus 2012 - 09:40

Abel Jan:

Hey Annieke & Daan!

Wat een jaloersmakende reis! (op de gevaarlijke stukjes na dan, haha...) Veel plezier in Colombia, even lekker relaxen! Geniet er van!

A J

• 06 Augustus 2012 - 16:29

Onno:

Buskaartjes vooraf kopen kan maar beperkt. Sommige maatschappijen doen het wel, anderen niet. En soms is het afhankelijk van de lijn die je wil gebruiken :-) Kortom, gewoon proberen, zelfs als het aangegeven staat. Eveline en ik hebben zo ook kaartjes Merida - Caracas gekocht (2 dagen van te voren) terwijl dat volgens het bord niet kon :-) (overigens was dit natuurlijk in 2010)

• 09 Augustus 2012 - 16:05

Mama En Bertus:

eindelijk kunnen wij ook jullie verslagen lezen. Ik wist natuurlijk door de sms-jes en telefoontjes dat alles goed was en dat jullie het fijn hebben (en dat is het belangrijkste), maar tot nu toe hadden we nog niet echt een beeld van jullie avonturen. Dat hebben we nu wel: wow!!! Echt ongelooflijk wat jullie allemaal doen en meemaken! We zijn erg benieuwd naar de uitgebreide versie met de foto's!
    Bertus merkt nog op dat een vogelcursus toch wel een must is voor een volgende reis :); maar mss kunnen jullie met de foto's zijn kennis testen????

geniet nog van al het moois en alle spannende dingen en vooral van en met elkaar,
    dikke knuffel van hier,
    mama/Nora en Bertus

• 09 Augustus 2012 - 16:56

BommaDvdmaalqgmail Dick:

Geweldig,,alle verhalen te lezen.als ik 50jaar jonger was wou ik ook! Wij stellen ons tevreden met Pons en Californië. We zijn heel benieuwd naar de rest van jullie avonturen xx