The caribbean in Colombia - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Annieke Raa - WaarBenJij.nu The caribbean in Colombia - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Annieke Raa - WaarBenJij.nu

The caribbean in Colombia

Blijf op de hoogte en volg Annieke

15 Augustus 2012 | Colombia, Cartagena

Hola!

Even een update van het laatste stukje van onze reis naar Cabo de la Vela en Cartagena, beiden prachtig!

We zijn vrijdagmorgen heel vroeg vertrokken, eerst naar Riohacha met een ´prive` auto (die niet zo privé was, omdat onze chauffeur bedacht had dat hij wel wat geld kon bijverdienen door meer mensen mee te nemen (zelfs tot taxichauffeurs omkopen aan toe). Vanaf daar met een groter gezelschap in een 4x4 jeep richting het noorden van Colombia.

Na een tijdje hield de verharde weg op… Maar ach op een redelijke zandweg kun je ook gewoon 100 tot 130 km/h rijden! We zijn gestopt bij de zoutvelden, Colombia is een grote zoutexporteur. Ze laten hele gebieden naast zee onderwater lopen, na 7 maanden is het water weg en ligt er nog zout.

Ook de zandweg hield op een gegeven moment op…. We hadden een smal weggetje met veel hobbels en kuilen (ook daar is de 60 tot 70 km/h nog gewoon te halen tussen de hobbels, dan rem je gewoon weer heel hard daarna… schijnt normaal te zijn om door elkaar geschud te worden ofzo ;-). We reden door een cactuslandschap. Overal om ons heen waren cactussen, best bijzonder. Ook hebben we een cactusvrucht gegeten, smaakt naar jam.

Na de cactussen kwamen we in de woestijn. Wow wat was de woestijn mooi! De temperatuur was inmiddels ook gestegen tot 43 graden. Bij de eerste Fata Morgana vroegen wij ons echt af of het nou water was of niet... Nee dus ;-). Even later was er overal om ons heen water, not! Na de woestijn kwamen we ineens weer bij de zee, bijzonder om dat naast elkaar te zien liggen. We sliepen daar, op het strand, naast de woestijn in hangmatten. ´s Avonds na zonsondergang was het nog steeds 39 graden... en een hele warme wind!

De volgende dag gingen we naar een nog iets meer afgelegen plek, jaja het was echt mogelijk. We moesten per bootJE (2,5 uur over de wilde zee – tussen enorme vrachtschepen) naar een ander gebied. Daar waren erg mooie woestijnzand duinen aan zee. Ook hebben we daar het noordelijkste puntje van Zuid-Amerika bezocht (een heel lelijk betonnen gebouwtje....). Na nog een nacht in de hangmatten (we worden er steeds beter in), gingen we de 3e dag in één keer terug naar de bewoonde wereld.

Maandag hebben we lekker uitgeslapen en zijn we daarna met de bus naar Cartagena gegaan. Cartagena is een Spaans koloniaal stadje. Echt een erg leuk stadje, ook het enige touristische in Colombia schijnt. Veel mooie balkonnen met planten, gekleurde huizen, souveniers winkeltjes... Wij slenteren lekker rond en genieten ondertussen van de gezelligheid .

Morgen vliegen we naar Bogota (je zou het niet zeggen, maar de bus is maar 3 euro goedkoper dan het vliegtuig.... en tsjah kiezen tussen 1 uur of 18 uur, dan weten wij het wel ;-). Vrijdag hebben we dan nog in Bogota en zaterdag vliegen we terug naar Madrid en naar Dusseldorf waar we zondagavond aankomen.

We begrepen dat het in Nederland mooi weer was, we zien er naar uit (want eigenlijk is het hier te warm in de zon...). Geniet van het mooie weer, fijn weekend en tot snel!

Ciao (wij dachten dat het echt iets Italiaans was, maar hier zeggen ze het ook overal....)!
Daan en Annieke

ps foto´s zullen we vanavond proberen in het hostel

• 16 Augustus 2012 - 07:52

Nora:

ik kan het bijna niet geloven dat jullie deze prachtige avonturen allemaal beleven/beleefd hebben...wat een giga ervaring!! Smaakt vast naar meer!!

We hopen gauw uitgebreide verhalen te horen en foto's te zien.
    nog een fijne dag in Bogota en een goede terugreis,
    knuffel!

• 16 Augustus 2012 - 10:19

Lindy:

Kan niet wachten om jullie foto's te zien. Wat een gave verhalen!!